Aizupes pamatskolas 7. – 9. klašu skolēni šajā mācību gadā piedalās projektā „Vērtību izglītība”. Tajā tiek uzsvērtas kristīgas vērtības: ģimene, laulība, šķīstība, atbildība, mīlestība pret sevi un citiem.
“Tās arī ir vērtības, kuras veido jebkuras sabiedrības pamatu. Ar jauniešiem runājam viņiem saprotamā valodā – nevis moralizējam, bet informējam, motivējam un dodam iespēju labāk sagatavoties dzīves izaicinājumiem,” stāsta žurnālists Māris Jermaks, kurš atbildīgs par projekta realizāciju Aizupes pamatskolā. Paralēli darbam un maģistratūras studijām Starptautiskajā Praktiskajā psiholoģijas augstskolā viņš atrod laiku arī šai kalpošanai.
Par nodarbību cikla „Vērtību izglītība” aizsākumu var uzskatīt Rīgas Augstākā reliģijas zinātņu institūta (RARZI) skolu projektu, kas pagājušā gadā norisinājās septiņās Rīgas vispārizglītojošajās skolās. Tajās gan RARZI studenti, gan arī citu augstskolu studenti, kas iesaistījās projektā, vadīja lekciju ciklu par cilvēka lomu ģimenē un sabiedrībā, par ikviena cilvēka unikalitāti un kristīgām vērtībām. Kad projekts noslēdzās, tā dalībnieki vēlējās darbu ar jauniešiem turpināt. Viens no RARZI skolu projekta dalībniekiem Edgars Svētiņš uzsāka sarunas ar Jelgavas novada pašvaldību un piedāvāja vērtību izglītības projektu skolās. Rezultātā pagājušā gadā neliels aktīvistu pulciņš novadīja vairākas lekcijas Jelgavas novada skolās. Viena no skolām, proti, Aizupes pamatskola vēlējās sadarbību turpināt. Tās vadība uzskatīja, ka šādas nodarbības skolēniem nepieciešamas regulāri un ir tās jāattīsta. Tā, sākot no pagājušā gada novembra, pamatskolā regulāri notiek fakultatīvas lekcijas, kurām dots nosaukums „Vērtību izglītība”.
Tās ir trīs stundas nedēļā – pa vienai stundai 7., 8. un 9. klasei. “Šajās klasēs ir pusaudži, kuri piedzīvo interesantu, bet diezgan sarežģītu posmu savā dzīvē. Nodarbību mērķis ir piedāvāt viņiem informatīvu un emocionālu atbalstu, lai viņi savas dzīves izvēles izdarītu, balstoties uz īstajām vērtībām. Piedāvājam vairākas tematikas – cilvēka dzīvības sākums, fiziskās un psiholoģiskās pārmaiņas pusaudža vecumā, pašvērtējuma nozīme, mīlestība un iemīlēšanās, seksualitāte, auglība utt.,” paskaidro M. Jermaks.
Prakse jau apliecinājusi, ka nodarbības jauniešiem ir nepieciešamas un viņi tām ir atvērti. Par to liecinot kaut vai skolēnu aktivitāte stundās. “Lekcijas vienmēr tiek uztvertas ar lielu interesi, kaut gan sākotnēji ir skepse: Ko jūs man jaunu pastāstīsiet? Es taču visu zinu! Taču pamazām jaunieši atveras un starp mums veidojas uzticēšanās. Tas jau ir liels sasniegums,” secina M. Jermaks. Viņš cer, ka arī citas pašvaldības izteiks vēlmi, lai viņu skolās skolēni izglītotos šāda veida projektā.
Pozitīvi, ka ar Jelgavas pašvaldības atbalstu projekts „Vērtību izglītība” notiks arī citās šī novada pamatskolās, proti, Līvbērzē, Zaļeniekos, Kalnciemā. Pagaidām zināms, ka nodarbības šajās skolās vadīs Marks Jermaks, Edgars Svētiņš, RARZI pedagoģijas specializācijas maģistrants, kā arī Inga Paršova, Līvbērzes draudzes misionāre. Tā kā projektā tiek runāts par vispārējām vērtībām, kas nepieciešamas, lai sabiedrība būtu vesela un pilnvērtīga, tas ir piemērots dažādu reliģiju pārstāvjiem, pat neticīgajiem, jo nodarbības nav reliģiskas.
M. Jermaks stāsta, ka viņa ceļš līdz nodarbību vadīšanai skolās iesācies, pateicoties psiholoģes Diānas Staņko iniciatīvai. “Viņa kā kustības „Par dzīvību” aktīviste man piedāvāja iespēju iet uz skolām un uzrunāt jauniešus par attiecību tematiku. Arī tagad savā darbā daudz izmantoju Diānas iestrādes. Izmantoju arī jauniešu programmu elementus, kas veiksmīgi norisinās ārzemēs. Piemēram, pirms diviem gadiem ar D. Staņko un priesteri Andri Ševeli devāmies uz Poliju, lai kā novērotāji divas dienas piedalītos skolēniem paredzētajā poļu psihologa Šimona Gželaka „Dārgumu arhipelāgs” programmā. Arī tā ir balstīta kristīgajās vērtībās. Vispār Polijā katra skola uzskata par obligātu novadīt šāda veida nodarbības. Tādā veidā skolniekiem tiek dota informācija gan par dažādu atkarību, gan agrīno seksuālo attiecību sekām un citām svarīgām lietām dzīves posmā, kad izdara būtiskas izvēles.”
LRKB IC