“Sper soli pasaulē”

No 1. marta līdz 10. novembrim, pateicoties Rīgas domes Izglītības un sporta departamenta sabiedrības integrācijas projektu finansējumam, kā arī “Caritas Latvija” darbības atbalstītājiem, nodibinājums realizēja inovatīvu projektu “Sper soli pasaulē”, kura laikā tika izveidots inovatīvs metodiskais materiāls bērniem un jauniešiem ar autiskā spektra traucējumiem. 27. oktobrī NVO Namā notika projekta prezentācija plašākai sabiedrībai.

Projekta “Sper soli pasaulē” ietvaros ir izveidoti video sociālie stāsti bērniem un jauniešiem ar autiska spektra traucējumiem (AST), kurus viņi var noskatīties kopā ar vecākiem, asistentiem un pedagogiem. Tajos ir atspoguļotas 11 tēmas, piemēram, skola, stomatologs, sabiedriskais transports, veikali u.c.

Sociālie stāsti ir metode, kas palīdz bērniem un pusaudžiem saprast dažādas sociālās situācijas, kā arī attīsta empātijas spējas izprast citu cilvēku rīcību, domas un jūtas. Tos radīja Kerola Greja (Carol Gray) 1991. gadā kā metodi palīdzībai bērniem ar autiska spektra traucējumiem. Sociālie stāsti drīz vien pierādīja sevi kā veiksmīga izglītošanas un atbalsta metode ne vien bērniem ar autismu, bet arī citiem bērniem un jauniešiem, kuriem jāpalīdz tikt skaidrībā ar dažādām dzīves situācijām, jāpalīdz iemācīties sabiedrībā pieņemtās normas. Tāpat arī sociālie stāsti sekmē komunikācijas un saziņas iemaņas, līdz ar to – integrāciju sabiedrībā. Sociālo stāstu metode ir lietojama praktiski visās situācijās, kurās bērniem un pusaudžiem ir jāizskaidro, kas  notiek, kāpēc citi tā rīkojas un kas jādara viņiem pašiem. Tāpat tos var izmantot, arī izskaidrojot kādu jaunu jēdzienu, piemēram, draudzība, cieņa. Lai arī Latvijā video sociālie stāsti ir inovatīva metode, pasaules praksē tā ir atzīta kā veiksmīga un tiek efektīvi izmantota.

Ar sociālo stāstu metodi projekta prezentācijā klātesošos Rīgas pirmsskolu un skolu pedagogus, sociālo pedagogu asociācijas pārstāvjus, bērnu ar AST vecākus un asistentus iepazīstināja Latvijas Autisma centra vadītāja un psiholoģe Zane Kronberga un Latvijas Autisma apvienības biedre Nellija Repina. Klātesošajiem tika izdalīti ne tikai sociālo stāstu uzskates materiāli, bet bija arī iespēja noskatīties vienu no projekta ietvaros tapušajiem video sociālajiem stāstiem.

Projekta prezentācijas noslēgumā sirsnīgu pateicību par atbalstu un ieguldītajām zināšanām video stāstu tapšanā “Caritas Latvija” vadītāja Egita Volinska izteica Latvijas Autisma centra vadītājai Zanei Kronbergai un Latvijas Autisma apvienības vadītājai Līgai Bērziņai. Tāpat arī projekta komandai – īpaši jauniešiem, kuri divu nedēļu intensīvā darbā piedalījās video stāstu filmēšanā, filmētājiem un montētājiem, atbalstītājiem, kā arī vecākiem.

Sociālo Pedagogu asociācijas vārdā īpaši sirsnīgu pateicību izteica arī projekta “Sper soli pasaulē” vadītājai Diānai Mekšai. “Mēs esam ļoti pateicīgi un priecīgi, ka varējām būt šeit. Šis tiešām bija ļoti noderīgs un izzinošs pasākums. Ceram arī uz turpmāko sadarbību.”

Ikviens klātesošais dāvanā saņēma projekta “Sper soli pasaulē” ietvaros tapušos video sociālos stāstus DVD formātā. Tāpat tie DVD formātā būs pieejami vecākiem, skolām un dienas centriem Latvijas Autisma apvienībā, kā arī drīzumā ievietoti interneta vidē (www.caritas.lv; www.autisms.lv, Facebook grupā “Vizuālais atbalsts”).

Autisms ir iedzimts psihisks traucējums, ko raksturo cilvēka nosliece norobežoties no apkārtējās sabiedrības. To var novērot jau agrā bērnībā (līdz 3 g.v.) un tam ir dažādas formas – gan viegla, kad bērns pieaugot var izveidot patstāvīgu dzīvi, gan smaga, kad cilvēkam nepieciešama nepārtraukta aprūpe. Cilvēkiem ar autiskā spektra traucējumiem vērojamas pamatgrūtības trīs svarīgās jomās: komunikācijā, sociālajā mijiedarbībā un elastīgajā domāšanā, tādēļ bērniem ar autiskā spektra traucējumiem ir daudz pacietīgāk jāmācās to, ko citi bērni apgūst intuitīvi vai sociālajās situācijās.

LRKB IC

Foto: LRKB IC

Dalīties ar rakstu

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on linkedin
Share on telegram

Saistītie raksti