Filmas, kas meklē vertikāli uz debesīm

No 9. līdz 15. aprīlim Laikmetīgās mākslas muzejā tirdzniecības centra „Galleria Riga” 7. stāvā (Dzirnavu iela 67) notiks 17. kinoforums „Un vārds tapa filma”. Kinoforumu piedāvā organizācija „Luterāņu Stunda” sadarbībā ar Laikmetīgās mākslas muzeju.

Organizatori parūpējušies, lai skatītāji varētu noskatīties arī tik kvalitatīvu un emocionāli spēcīgu filmu kā poļu režisora Pāvela Pavļikovska „Ida” (2013). Filmas neparastums, pirmkārt, slēpjas jau tajā, ka tā ir melnbalta. Otrkārt, tik vizuāli pārdomāta, ka katrs kadrs ir vai fotogrāfijas vērts. Tā ieved burvīgā stātā par kādu jaunu meiteni, kas gatavojas salikt mūķenes solījumus, taču īsi pirms tam Kristus līgava piedzīvo šaubas. Ceļojums pasaulē vilina ar kārdinājumiem, beigu beigās viņa ir sapratusi, ko vēlas izvēlēties.” Ida” ieguvusi gan Ekumēniskās žūrijas balvu, gan „Grand Prix”Varšavā un atzīta par Eiropas labāko filmu.

 Vēl viena kinoforuma nagla – krievu režisora Andreja Zvjaginceva „Leviatāns” (2014), apbalvota par labāko scenāriju Kannās un par labāko ārzemju filmu ar „Zelta Globusu”. Sižets visai spraigs – korupcija, cilvēcisko attiecību degradācija un nodevība nelielā Ziemeļkrievijas pilsētā pie Barenca jūras. Taču pat šajā „ellē” saskatāma kāda vertikāle.

Sava deva melnā humora piemīt režisora Džona Mihaēla Makdonega filmai „Golgāta”, kas arī ieguvusi Ekumēniskās žūrijas balva Berlīnes kinofestivālā. Tā uzdod jautājumu, par grēksūdzes noslēpumu. Vai priesterim tas jāsargā arī par dzīvības cenu? Lai šo jautājumu aktualizētu, filmā priesteris nonāk īstas dilemmas priekšā, jo grēksūdzē viņš uzzina, ka nākamajā svētdienā viņu nogalinās.

Krievu režisora Jurija Bikova filma „Muļķis” ir īpaši interesanta latviešu skatītājam – tā liek atcerēties padomju gadus un saskatīt kādas paralēlas arī ar mūsdienām. Dmitriju, vienkāršu skārdnieku kādu nakti izsauc uz māju, kur saplīsis ūdensvads un visiem jāevakuējas, taču nevienam tas patiesībā nerūp…

Kinoforumā šogad īpašu vietu ieņem tieši latviešu režisoru filmas, kas pieskaras tik eksistenciālām tēmām kā brāļu nodevība, izvēle dzīvības un nāves priekšā, nacionālo jautājumu divkopienu sabiedrībā… Tāda būs Viestura Kairiša filmu par ticības meklējumiem „Pelikāns tuksnesī” , režisora Jāņa Ozoliņa – Ozola filma latgaliešu valodā par viņa vecvecākiem Latgalē „Mūžīgais kalendārs”, režisora Ivo Brieža „Nacionālais pieskāriens”, kas atspoguļos divkopienu sabiedrību Bolderājā, Jelgavā, Rīgā caur sveštautieša acīm. Kā arī pēc patiesiem notikumiem veidotā melnbaltā režisora Normunda Puča debija „Vientulis” par katoļu priesteri Antonu Juhņēvicu padomju okupāciijas laikā. Filma nav tikai par katoļu priesteri, bet vispār par baiļu, nebrīvības un nodevības laiku tūlīt pēc II pasaules kara Latvijā, kad vajadzēja uzdot jautājumu: „Būt vai nebūt?” Un par kādu cenu?”.

Pēc filmu seansiem paredzētas diskusijas ar mācītājiem, zinātniekiem, režisoriem, aktieriem, kapelāni un žurnālistiem, piemēram, Arti Puriņu, Anitu Uzulnieci, Leonu Taivānu u.c.

Ieeja par ziedojumiem. Visas filmas un seansu laiki: www.stunda.lv

LRKB IC

Dalīties ar rakstu

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on linkedin
Share on telegram

Saistītie raksti