Šī gada jūnijā jau atkal Liepāju pieskandināja Baznīcas mūziķi un dziedātāji, kuri piedalījās kārtējās Liturģiskās mūzikas darbnīcās. Šogad tās norisinājās ar devīzi “Baznīcas sirdī vēlos būt mīlestība”, jo tās bija veltītas svētās Terēzes no Bērna Jēzus un citu svētu sieviešu lūgšanu tekstiem. Darbnīcas šovasar vadīja poļu komponisti Pāvels Bembeneks un Piotrs Palka, kurus Liturģiskās mūzikas darbnīcu dalībnieki iepazinuši jau iepriekšējos gados.
Pasākuma organizētāja, Liepājas Svētā Dominika draudzes sholas vadītāja Kristīne Locika norāda, ka patiesībā darbnīcas sākušās jau labu laiku pirms oficiālā sākuma: vairāku mēnešu garumā potenciālajiem dalībniekiem bija iespējas gatavoties un mācīties dziesmas gan klātienē, kad viņa braukusi uz draudzēm, gan no audio ierakstiem. Gatavošanās gan dziedātājiem, gan orķestrim notiek jau pirms darbnīcām, lai darbnīcu laikā pagūtu izdziedāt un sagatavot plašu repertuāru. Tā “trīs dienas darbnīcu laikā bija, lai sagatavotu 21 dziesmu, no kurām 17 nodziedājām noslēgumā,” sacīja K. Locika.
Triju dienu laikā darbnīcu dalībnieki kopā lūdzās, piedalījās nodarbībās un mēģinājumos, kā arī tikās kopīgās maltītēs pie Dominika draudzes izvietotajā teltī un izmantoja laiku pludmales un jūras baudīšanai. Bija iespēja gan savstarpēji iepazīties, īpaši ar tiem dalībniekiem, kuri pasākumu apmeklēja pirmo reizi, kā arī iepazīt mazo Terēzi no Lizjē, klausoties priestera Pāvila Kamolas sagatavoto materiālu.
Darbnīcu noslēguma dienā valsts sociālās aprūpes centra „Kurzeme” Liepājas filiālē tika sniegts koncerts, bet vakarā notika svinīga Apustuļu Pētera un Pāvila vigilijas Mise, kurā piedalījās gan koris, gan orķestris. “Pēc kārtas abu komponistu un diriģentu vadīti, kopā ar orķestri lūdzāmies katrā dziedājumā, un šī lūgšana nebeidzās līdz ar Mises noslēguma svētību, bet turpinājās vēl gandrīz stundu – izdziedot to, ko gatavojām mīlestībā un ticībā tik intensīvi iepriekš, izdziedot savu mīlestību uz Dievu un cilvēkiem caur sv. Terēzes no Lizjē, sv. Terēzes no Avilas, sv.Faustīnes, sv. Marijas no Betlēmes vārdiem. Mises laikā pasaules pirmatskaņojumu piedzīvoja Liepājas Alleluja – dziedājums, kuru Pāvels Bembeneks uzrakstīja šīm darbnīcām, veltot saviem draugiem Latvijā. Tāpat arī sanāca, ka tieši šeit viņam pirmo reizi bija iespēja pašam diriģēt sevis uzrakstītās Mises daļas – Missa Veni Sancte Spiritus. Savukārt Piotrs Palka speciāli mums uzrakstīja kora salikumu dziesmai ar Avilas Terēzes vārdiem, kas iepriekš bija rakstīta Karmela māsām Polijā,” atminas K. Locika.
Viņa dalās darbnīcu noslēguma piedzīvojumā: “Mūsu dziedātā lūgšana noslēdzās ar P. Palkas dziesmu „Es pateicos Tev, Dievs”, kas ir daļa no plašākas oratorijas, kas balstīta m. Faustīnes dienasgrāmatā. Šī dziesma bija tik ļoti vietā, tā bija tāds spēks, ka pat debesu slūžas neizturēja – noslēgumā kad pulcējāmies teltī uz svētku kliņģeri un piemiņas diplomu dalīšanu, sākās negaiss, milzu lietus, pērkons un zibeņi – un kādā brīdī mūsu lielās telts griesti sāka mainīt virzienu, pacēlās gaisā un aizlidoja. T. Oskars nokliedzās skaļāk par pērkonu: „Visi uz baznīcu!!!” – un mēs skrējām caur lietu, zem lidojošas telts, glābties baznīcā – un tad tur kā Noasa šķirstā sēdējām satraukti, laimīgi un izmirkuši – jo te bija miers, siltums un klusums, bet telts nolaidās uz mūsu automašīnām, gandrīz nevienai nenodarot bojājumus. Tādu darbnīcu noslēgumu neviens nebija paredzējis, bet mūsu Dievs ir neiespējamo lietu Dievs, paradoksu Dievs, un Terēzīte ir ļoti čakla svētā, kas labprāt sagādā pārsteigumus, pārbaudījumus un izaicinājumus, kas ved pie arvien lielākas ticības, paļāvības un mīlestības uz Dievu.”
K.Locika uzsver, ka darbīcas šoreiz bija īpašas ne tikai šāda noslēguma dēļ, bet vēl vairāku iemeslu dēļ. Vispirms jau pirmo reizi Latvijā darbnīcas vienlaicīgi vadīja abi komponisti, 15 cilvēki darbnīcās piedalījās pirmo reizi, pirmo reizi bija varens vīru balsu sastāvs. Kopā piedalījās 63 dziedātāji no 26 vietām Latvijā, Lietuvā un Polijā, 21 orķestra mūziķis no Rīgas, Liepājas, Jūrmalas, Siguldas un Grobiņas. Bija līdzi arī 7 bērni, kurus pieskatīt palīdzēja draudzes jaunietes. Turklāt šogad Liturģiskās mūzikas darbnīcām Liepājā aprit 10 gadi – pirmās šādas darbnīcas notika 2014.gada Adventa sākumā. Tās ierosināja toreizējais Sprediķotāju klostera priors tēvs Jaceks OP. Sākumā tās notika nelielā lokā vairākas reizes gadā un bija veltītas dažādiem liturģiskajiem laikiem vai lūgšanas formām. “Ideja par jau plašākām, starptautiskām darbnīcām arī pieder t. Jacekam, kurš 2017.gadā aizsūtīja draudzes dziedošo cilvēku delegāciju uz mūzikas darbnīcām Viļņā iepazīties ar tobrīd šeit gandrīz nezināmo poļu komponistu P. Bembeneku un uzaicināt viņu uz šejieni,” atmiņās dalās K. Locika.
Viņa stāsta, ka 2018.gadā Liepājā notika pirmās Liturģiskās mūzikas darbnīcas P. Bembeneka vadībā un turpmāk darbnīcas notika katru gadu. 2022.gadā uz Latviju pirmo reizi atbrauca P. Palka, lai vadītu liturģiskās mūzikas darbnīcas Rīgā pie Betānijas dominikāņu māsām.
Savukārt abi komponisti arī šogad svin jubileju – 20 gadus kopš pirmajām Liturģiskās mūzikas darbnīcām Polijā, kurām tieši viņi bija iniciatori un pirmie vadītāji, informē K. Locika, kura papildina, ka abi ir labākie draugi kopš agras jaunības, šos 20 gadus gandrīz katru nedēļas nogali vada kādas darbnīcas Polijā vai ārpus tās. Katram no viņiem Krakovā ir savs koris, kur realizēt savas radošās ieceres un būt kopā gan mūzikā, gan lūgšanā. Abi komponē, gan dažkārt raksta savām dziesmām lūgšanas tekstus. Tāpat abiem ir kopīgs hobijs – riteņbraukšana.
Darbnīcu vadītāji pateicas kopienai “Chemin Neuf”, dominikāņu māsām un Sv. Trīsvienības katedrāles draudzei, kas palīdzēja izmitināt dalībniekus, Ivetai Jansonei un Mārtiņmājai par palīdzību orķestra loģistikā, visiem dalībniekiem, kā arī Liepājas diecēzes bīskapam Viktoram Stulpinam par lūgšanu un atbalstu, nosūtot projekta pieteikumu karitatīvajai organizācijai “Renovabis”.
KABIA; Foto: Laurinas Bušma