Martā Rīgā notiks nāves tēmai veltīts festivāls “Ars Moriendi”

No 20. līdz 21. martam Latvijas Universitātes (LU) Teoloģijas fakultāte sadarbībā ar biedrību „Lorem Ipsum“ aicina uz pirmo nāves tēmai veltīto festivālu Rīgā „Ars Moriendi“. Festivāla ietvaros notiks starptautiska zinātniska konference „Nāves pieredze“, kā arī akadēmiskās mūzikas koncerts LU Lielajā aulā.

Festivāla rīkotāji ziņo, ko konferencē piedalīsies 16 pētnieki no Lielbritānijas, Somijas, Nīderlandes, Japānas, Igaunijas un Latvijas. Viņi divu dienu garumā savos referātos aicinās iepazīt nāves tematiku kā mūsdienu kontekstā, tā vēsturiskos atspoguļojumos.

Kā konferences viesi un galvenie runātāji uzstāsies Džons Trojers no Lielbritānijas un Adriana Teodoresku no Rumānijas. Dž. Trojers ir Nāves un sabiedrības pētījumu centra direktors Bātas universitātē, Lielbritānijā. Viņš ir līdzdibinātājs mājaslapai “Nāves izziņas platforma”, darbojas projektā “Nākotnes kapsētas” un ir biežs komentētājs BBC. Viņa gaidāmā grāmata “Cilvēka ķermeņa tehnoloģijas” tiks publicēta „MIT Press“ izdevniecībā šī gada aprīlī. Viņa referāts “Kad viss mirušais ir atkal jauns: pārdomājot nāves un nomiršanas brīdi šodien” atklās konferences pirmo dienu.

A. Teodoresku atklās konferences otro dienu, sniedzot ieskatu nāves, miršanas un pēcnāves dzīves attēlojumā mūsdienu Rumānijā. Viņa ir Klužas – Napokas Babes – Bolai universitātes Socioloģijas fakultātes asociētā lektore. Ieguvusi doktora grādu salīdzinošajā literatūrā, šobrīd ir doktorante socioloģijā. 2016. gadā Hārvardas Universitātē organizējusi semināru par nāvi literatūrā, kas bija daļa no Amerikas salīdzinošās literatūras biedrības ikgadējās sanāksmes. A. Teodoresku ir līdzorganizatore ikgadējai starptautiskajai konferencei “Nāve un nomiršana 18.–21. gs. Eiropā”, kas notiek Rumānijā no 2010. gada.  Daudzu starptautisku publikāciju autore, kā arī redaktore. Viņas interešu lokā ir nāves studijas, novecošanās un vecuma socioloģija, dzimtes studijas, salīdzinošā literatūra un kultūras studijas.

Festivāla kultūras programmā paredzēts akcentēt nāves motīvu mūzikā vairāku gadsimtu garumā. Festivāla pirmās dienās noslēgumā – 20. martā – pl. 20 notiks eksperimentālās mūzikas koncerts Kaņepes Kultūras centrā. Savukārt festivālu 21. martā pl.18 LU Lielajā aulā noslēgs klasiskās mūzikas koncerts „Saltatio Mortis“, kas ļaus iepazīt nāves tematiku dažādu gadsimtu komponistu variācijās. Koncerts notiks divās daļās, atskaņojot Kamila Sensāna, Johana Sebastiana Baha, Roberta Šūmaņa, Ferenca Lista, Volfganga Amadeja Mocarta, Aivara Kalēja darbus. Koncertā pirmo reizi Latvijā tiks atskaņots vācu komponista Hugo Distlera monumentālais darbs “Totentanz” (“Nāves deja“). Koncertā piedalīsies ērģelnieks un komponists A. Kalējs, pianiste Katrīna Kroja, čelliste Nadežda Bardjuka, kā arī speciāli koncertam izveidots koris diriģentes Vitas Timermanes-Mooras vadībā.

Festivāla rīkotāji raksta: “Ars Moriendi” jeb māksla nomirt ir kā dzīves mākslas sastāvdaļa, jo tikai tas, kurš spējis patiesi dzīvot, prot arī patiesi nomirt. Šajā gadījumā ar patiesu dzīvošanu un patiesu miršanu jāsaprot dzīvošana un miršana saskaņā ar Dievu. 20. gs. filosofi teic, ka kristietība pēc būtības eliminē nāvi, kristietībā nāve nepastāv jo taču ir augšāmcelšanās un viņpasaule. Taču, kā zināms, tā nebūt nav, un kristietībā eksistē ne tikai viena, bet pat divas nāves. Ars Moriendi rodas kā atbildes reakcija uz 14. gs vidus un beigu mēra epidēmiju, kas plosās Eiropā.“

Ar konferences programmu var iepazīties https://ej.uz/konfprogramma, bet konferences apmeklētāju anketu aizpildīt vietnē: https://ej.uz/naveskonference2020. Koncerta biļetes var iegādāties šeit.

LRKB IC

Dalīties ar rakstu

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on linkedin
Share on telegram

Saistītie raksti